Doesburger koopt steeds minder in eigen centrum.

Doesburgs Streekblad - 12 augustus 2009

 

Doesburg- Doesburgers doen dit jaar minder inkopen in het centrum van hun eigen stadje dan twee jaar geleden. Dat is één van de uitkomsten van het onderzoek Winkelbalans dat MKB Reva uitvoerde in opdracht van de gemeente Doesburg.


Het onderzoek is belangrijk voor de gemeente omdat zijn momenteel bezig is het bestemmingsplan voor de binnenstad. De kooporiëntatie van Doesburgers staat centraal in het onderzoek. Het meest recente onderzoek hiernaar werd in 2001 uitgevoerd door MKB Reva. In de nieuwe versie van het onderzoek, dat voor een deel uit een enquête bestaat, worden de cijfers uit dat onderzoek afgezet tegen de huidige.


Voedsel en dranken vindt de Doesburger voornamelijk in zijn woonplaats. Ruim driekwart van de inwoners haalt zijn voedsel of drank uit de binnenstad. Al is het vertrek van de Aldi uit de binnenstad nog niet terug te zien in de cijfers. Anders is dat met Non-food; alle andere artikelen dus. Nog niet de helft van de bewoners doet zijn inkopen in de binnenstad. Het percentage daalde ook nog eens met twee procent sinds 2001: van 48 tot 46 procent.


Aan Doesburgers werd ook gevraagd of zij de afgelopen twee jaar meer of minder zijn gaan kopen in de binnenstad. Van de ondervraagden zei 6 procent meer te zijn gaan kopen en maar liefst 18 procent gaf aan minder te zijn gaan kopen. Doesburgers missen daarbij vooral kledingwinkels (48 procent), schoenenwinkels (31 procent) en zaken in Aardappelen, groenten en fruit (26 procent). De Doesburgse binnenstad heeft daarbij de grootste concurrentie van steden als Arnhem en Doetinchem, maar ook zijn internetwinkels zijn groeiende concurrenten.
Conclusie van het onderzoek is dat de Doesburgse binnenstad onder druk staat. De afvloeiing in de sector levensmiddelen zet sterker door. Daarnaast is vooral leegstand een probleem. Ondervraagden noemden het zelfs het probleem waar als eerste maatregelen tegen zouden moeten worden genomen. MKB Reva ziet een oplossing vooral in het huidige ruimtelijke aantrekkelijk maken van de stad door één aangesloten winkelgebied te creëren, speciaalzaken te lokken die kwaliteitsartikelen verkopen en de mogelijkheden van toerisme verder uit te buiten.



Terug